Бонецкая Н. К. Н.А. Бердяев: мистик, гностик, экзистенциалист
Бонецкая Н. К. Н.А. Бердяев: мистик, гностик, экзистенциалист
Рубрика: Философия культуры = Philosophy of culture
Аннотация
В статье сделана попытка представить философскую идею Н. Бердяева в ее внутренней логике. Выявлены гносеологические истоки экзистенциализма Бердяева, изначально задавшегося целью преодолеть кантовский феноменализм и агностицизм через со- единение философского мышления с религиозным опытом. Н. Бонецкая показывает, что Бердяев, как автор книги «Философия свободы» (1911), в поисках условий свободы для познающего субъекта использовал представления неогностика Р. Штайнера, развитые им, в частности, в труде «Философия свободы» (1894). Вместе с тем гностическая мысль Бердяева имела своим истоком его спонтанный внутренний опыт, который сам мыслитель считал откровением «творчества». Экзистенциализм Бердяева развивался как рефлексия его философского творчества и в данном смысле был самопознанием.
Abstract
The article presents the philosophical idea of N. Berdyaev in its internal logic. The author of the article determines the gnoseological origins of Berdyaev’s existentialism, that was initially aiming to overcome Kant's phenomenalism and agnosticism through the connection of philosophical thinking with religious experience. On one hand N. Bonetskaya shows that Berdyaev, the author of the book «Philosophy of freedom» (1911), in search of the freedom conditions for the cognizing person used the conception by R. Steiner, developed for example in his work «Philosophy of freedom» (1894). On the other hand, Berdyaevʼs gnostic thought had its source in his own spontaneous inner experience, which the thinker himself considered as a revelation of «creativity». Berdyaevʼs existentialism developed as a reflection of his philosophical creativity and in this sense, it can be interpreted as selfknowledge.
Ключевые слова
субъект; объект; «объективация»; экстаз; мистический свет; Бог; богочеловечество; эсхатология; грехопадение; Церковь; Третий Завет; антропософия; антроподицея
Keywords
subject; object; «objectification»; ecstasy; mystical light; God; God-manhood; eschatology; the fall; the Church; the Third Testament; anthroposophy; anthropodicy
DOI
10.31249/hoc/2021.01.05