Соболев Д. М. What Happened to Allegory? Two Histories and Five Meanings of Allegory
Соболев Д. М. What Happened to Allegory? Two Histories and Five Meanings of Allegory
Рубрика: Теория литературы
Аннотация
В статье рассматриваются причины падения интереса к проблеме аллегории, несмотря на аллегорический характер значительной части прозы и поэзии XX в. и несмотря на использование аллегории в массовой культуре послевоенного периода. Описывается и анализируется несколько принципиально различных значений, обычно приписываемых понятию аллегории, а также сложное взаимодействие между этими значениями, в надежде на то, что прояснение этих причин и их лучшее понимание позволят переосмыслить всю проблематику, связанную с пониманием аллегорической репрезентации, и сделают возможным создание новой, более общей и эмпирически обоснованной теории аллегории. В качестве первого шага к такой теории предлагается первичное определение аллегории как сложной корреляции между определенной феноменологической модальностью и ее литературными текстуализациями.
Abstract
This essay addresses the causes of the decline of interest in the problem of allegory, as a relatively general theoretical problem, despite the allegorical character of a considerable part of the twentieth century prose and poetry, and in spite of the presence of allegorical qualities in a significant part of the post-war popular culture. It both describes and analyzes several meanings habitually ascribed to allegory, as well as the complex interaction between these meanings. The essay aims to clarify these causes in the hopes that their better understanding will make it possible to reassess of the entire question of allegorical representation and will enable the emergence of a new, more comprehensive and empirically adequate, theory of allegory. As a first step towards such theory, the essay proposes the definition of allegory as complex correlation between a specific phenomenological modality and its literary textualizations.
Ключевые слова
аллегория, литературная теория, репрезентация, концептуализация, Вальтер Беньямин, Поль де Манн, Ангус Флетчер
Keywords
allegory; literary theory; representation; conceptualization; phenomenology; Walter Benjamin; Paul de Man; Angus Fletcher
DOI
10.31249/litzhur/2021.52.08