Долгорукова Н. М. «Бахтин средневековый»: образ таверны во французском фаблио XIV в.

Рубрика: Идеи Михаила Бахтина и вызовы XXI столетия (Из материалов XVII Международной Бахтинской конференции. Саранск, Россия, 5–10 июля 2021 года)

Автор: Долгорукова Наталья Михайловна

Скачать полный текст

Загрузить номер целиком

Аннотация

В предлагаемом исследовании сделана попытка по- казать основательность воззрений М.М. Бахтина на средневековый кар- навал и «карнавализацию» на таком материале «смеховой литературы», который Бахтину, скорее всего, не был известен либо был упомянут в его книге о Рабле, но подробно не разбирался им по объективным при- чинам. В рамках статьи будет проанализировано одно французское фаблио XIV в. «Три дамы из Парижа», которое обыгрывает мотивы карнавального переворачивания, материально-телесного низа и в котором парижская таверна, приобретая более конкретные черты, все еще изображается, как и в песнях вагантов, амбивалентно.

Abstract

Bakhtin’s concept of a medieval carnival and “carnival attitude”, set out mainly in the book on Rabelais (1940; 1965), was often criticized for the absence or lack of medieval texts cited by the author of the book in support of his concept (A.Y. Gurevich, M.L. Gasparov, a book by the French medievalist D. Bute about medieval parody, many others). In the proposed study, an attempt will be made to show the thoroughness of the views of M.M. Bakhtin to a medieval carnival and “carnivalization” on such material of “laughter literature” that Bakhtin most likely did not know, or was mentioned in his book about Rabelais, but which he did not understand in detail for objective reasons. Within the framework of the article, one French fabliau of the XIV century “The Three Ladies of Paris” will be analyzed, which plays up the motives of a carnival overturn, a material bodily lower stratum and in which a Parisian tavern, acquiring more specific features, is still depicted ambivalently as in the songs of the vagantes.

Ключевые слова

М.М. Бахтин; средневековый карнавал; пародия; “Les trois dames de Paris”

Keywords

M.M. Bakhtin; medieval carnival; parody; “Les trois dames de Paris”

DOI

10.31249/litzhur/2021.54.09